Jakie prawa ma konsument przy zakupach przez internet lub poza siedzibą firmy? Kiedy i jak można zwrócić towar zakupiony przez internet?

Konsument ma zawsze prawo zwrotu towaru lub usługi zakupionego przez internet lub poza siedzibą przedsiębiorcy, bez podawania przyczyny. Prawo do odstąpienia od umowy zawartej przez internet czyli poza siedzibą przedsiębiorcy reguluje ustawa o prawach konsumenta z 30 maja 2014 r. Prawo odstąpienia od zakupionego towaru lub usługi przysługuje każdemu konsumentowi, czyli osobie fizycznej lub osobie prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą. Od 1 stycznia 2021 r. uprawnienie to przysługuje przedsiębiorcom prowadzącym taką działalność, które zawierają umowę bezpośrednio związaną z działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie ma ona dla tej osoby charakteru zawodowego (art. 7aa ustawy o prawach konsumenta). Ustawodawca nie wymusza pisemnej formy odstąpienia od umowy, lecz ze względów dowodowych zaleca się zachowanie tej formy.

Ile jest czasu na odstąpienia od umowy?

Każdy konsument posiada prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni kalendarzowych zgodnie z art. 115 K.c.. W przypadku braku poinformowania konsumenta przez sprzedawcę o terminie odstąpienia od umowy, termin ten wydłuża się do 12 miesięcy. Sprzedawcy mogą też ten termin wydłużyć np.: do 30 dni. Jeżeli konsument zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta albo wycieczki, termin do odstąpienia od umowy wynosi 30 dni. Jako pierwszy dzień na odstąpienie od umowy sprzedaży liczy się dzień następny otrzymania kompletnego towaru lub rozpoczęcia świadczenia usługi. Jeżeli koniec terminu do wykonania czynności przypada na dzień uznany ustawowo za wolny od pracy lub na sobotę, termin upływa następnego dnia, który nie jest dniem wolnym od pracy ani sobotą. Z art. 30 ust. 2 ustawy do zachowania terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem.

Konsument zgodnie z art. 34 ustawy o prawach konsumenta powinien w ciągu 14 dni, licząc od dnia odstąpienia od umowy, odesłać przedmiot. Natomiast zwrot środków pieniężnych powinien być zrealizowany tym samym sposobem, w jaki konsument dokonał płatności lub w sposób podany w oświadczeniu, lecz ten sposób nie może generować dla niego żadnych dodatkowych kosztów. Jednocześnie należy podkreślić, ze sprzedawca poza środkami za towar powinien zwrócić konsumentowi koszty doręczenia mu zamówionego towaru, ale tylko do wysokości odpowiadającej najtańszej opcji przesyłki dostępnej w danej ofercie. Nie należy tutaj mylić kosztów z odesłaniem towaru. Ten leży po stronie konsumenta, pod warunkiem, że poinformował on konsumenta o konieczności poniesienia tych kosztów. Dodatkowo jeśli umowę zawarto poza lokalem przedsiębiorstwa a towar dostarczono konsumentowi do miejsca, w którym zamieszkiwał w chwili zawarcia umowy, przedsiębiorca jest zobowiązany do odebrania towaru na swój koszt, gdy ze względu na charakter towaru nie można go odesłać w zwykły sposób pocztą.

Kiedy nie można odstąpić od umowy zakupu na odległość?

Jest szereg produktów i usług oraz sytuacji, kiedy odstąpienie od umowy zawartej poza siedzibą przedsiębiorcy nie będzie możliwa. Odstąpienie od umowy nie ma zastosowania na przykład w przypadkach:

  • wykonania produktu na indywidualne zamówienie
  • przedmiotu z krótkim terminem przydatności
  • programu komputerowego, oprogramowania i innych treści cyfrowych
  • niektórych alkoholi
  • przedmiotu higienicznego po rozpakowaniu
  • prasy
  • przedmiotu zakupionego na aukcjach/licytacji
  • pilna naprawa lub konserwacja

Zwracany towar nie musi posiadać oryginalnego opakowania, ponieważ nie jest ono przedmiotem umowy. Może mieć opakowanie zastępcze odpowiednio zabezpieczone przed uszkodzeniem. Konsument może wcześniej sprawdzać towar zgodnie z jego przeznaczeniem. W świetle art. 34 ust. 4 ustawy przy zwrocie towaru konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy  w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech ich funkcjonowania. Oznacza to, ze konsument ma prawo sprawdzić towar zakupiony w sklepie internetowym w granicach „zwykłego zarządu”.

Czy można odstąpić od kupna w sklepie stacjonarnym?

Konsument nie ma prawa zwrotu towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym. Niejednokrotnie sklepy idą klientom na rękę i oferują możliwość zwrotu towaru w określonym czasie. Częstą praktyką jest wtedy zwrot środki na bon zakupowy.

Jeżeli sprzedawca z jakiegoś powodu odmawia przyjęcia zwrotu, można skontaktować się z

  • Europejskim Centrum Konsumenckim e-mailem: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub drogą telefoniczną pod numerem 22 55 60 600 w godzinach od 10 do 14,
  • Fundacją Konsumencką drogą telefoniczną pod numerem 801 440 220 oraz 22 290 89 16,
  • miejskim lub powiatowym rzecznikiem konsumentów gdzie pomoc jest bezpłatna.

 

Jesteś profesjonalistą?

Zadbaj o widoczność. Zadbaj o więcej klientów. Zadbaj o swój sukces.

Zapytaj Eksperta