Mandat za nieopłacony parking pod marketem?

Nieopłacony parking pod marketem to coraz częstszy problem, który może generować nieprzyjemności zarówno dla kierowców, jak i właścicieli sklepów. W tym artykule wyjaśniamy, jakie są Twoje prawa, obowiązki operatorów parkingów oraz jak zareagować, gdy otrzymasz wezwanie do zapłaty. Poruszamy także kwestie związane z oznakowaniem parkingów i kompetencjami Policji oraz Straży Miejskiej.

Czym jest opłata dodatkowa za brak biletu za parkowanie?

Operatorzy parkingów, działając na podstawie umów cywilnoprawnych, wprowadzają systemy opłat, których celem jest zapewnienie rotacji miejsc postojowych. Opłaty dotyczą głównie parkingów, gdzie pierwsze kilkadziesiąt minut postoju jest darmowe, po czym naliczana jest dodatkowa opłata.

Jeżeli nie uiścisz opłaty lub przekroczysz dozwolony czas, możesz otrzymać wezwanie do zapłaty opłaty dodatkowej. Warto jednak pamiętać, że takie wezwanie nie jest mandatem, a jedynie roszczeniem wynikającym z regulaminu parkingu.

Czy wezwanie do zapłaty za brak biletu jest zgodne z prawem?

Klienci często zapominają pobrać bilet, który dla pierwszej godziny postoju jest zazwyczaj bezpłatny. Takie podejście do organizacji parkingu jest dopuszczalne przez prawo. Na terenie parkingu przylegającym do marketu czy centrum handlowym właściciel lub zarządca działki ma swobodę w ustalaniu panujących na niej zasad. W tym celu musi wywiesić ogólnodostępny regulamin oraz oznaczyć parking zgodnie z art. 384 §1 i 2 Kodeksu cywilnego. W regulaminie ogłaszane są m.in. taryfy opłat i kary umowne za brak ważnego biletu wynikającego z nieprzestrzegania postanowień organizatora parkingu.

Jakie elementy powinny znaleźć się na prawidłowo zorganizowanym parkingu?

Zgodnie z art. 384 §1 i 2 Kodeksu cywilnego na takim parkingu muszą być nie tylko regulamin ale również wyznaczone miejsca postojowe oznakowane znakami pionowymi D-18 oraz poziomymi typu P-18. Egzekwowanie warunków regulaminu uzależnione jest od prawidłowego sposobu oznakowania parkingu, sposób poinformowania o obowiązku uiszczenia opłaty, sposób udostępnienia regulaminu użytkownikom i wyeksponowanie tego regulaminu, treść regulaminu, wysokość kary. W przypadku kiedy kierujący nie pobierze biletu lub nie uiści opłaty za parkowanie, organizator może zgodnie z art. 80cd ustawy Prawo o ruchu drogowym wnieść o udostępnienie danych właściciela pojazdu z CEPIK-u, jeżeli wskaże interes prawny.

Zgodnie z przepisami oraz praktyką prawną, parking powinien spełniać następujące kryteria:

  1. Oznakowanie miejsc postojowych
    Wszystkie miejsca muszą być wyznaczone i oznaczone znakami drogowymi. Brak oznakowania może prowadzić do nieważności roszczeń wynikających z regulaminu.

  2. Widoczność regulaminu
    Regulamin powinien być dostępny dla użytkowników przed wjazdem na parking oraz w jego strategicznych punktach. Niedostateczne wyeksponowanie regulaminu może być podstawą do jego zakwestionowania.

  3. Treść regulaminu
    Regulamin powinien określać:

    • zasady parkowania,
    • opłaty za postój i przekroczenie czasu,
    • wysokość opłaty dodatkowej,
    • dane operatora parkingu.
  4. Informacja o opłatach
    Obowiązek uiszczenia opłaty za parkowanie powinien być jasno komunikowany, np. poprzez tablice informacyjne.

Czy Policja lub Straż Miejska mogą wystawić mandat za złe parkowanie na prywatnym parkingu?

Policja i Straż Miejska nie mają obowiązku kontrolowania prywatnych parkingów ani wystawiania mandatów za złe parkowanie na takich terenach. Kompetencje tych służb ograniczają się do przestrzeni publicznych. Na terenach prywatnych organizatorzy parkingów zatrudniają kontrolerów, którzy sprawdzają przestrzeganie regulaminu.

Jeśli otrzymasz „mandat” za parkowanie na prywatnym parkingu, jest to najczęściej opłata dodatkowa nakładana przez operatora parkingu, a nie sankcja karna.

Co zrobić, gdy otrzymasz wezwanie do zapłaty?

Otrzymanie wezwania do zapłaty może być stresujące, ale nie oznacza, że musisz od razu uregulować należność. Oto kroki, które warto podjąć:

  1. Sprawdź podstawy prawne roszczenia
    Zweryfikuj, czy parking był prawidłowo oznakowany, a regulamin widoczny. Jeżeli tak nie było, możesz mieć podstawy do odmowy zapłaty.

  2. Sprawdź kto musi ponieś dodatkową opłatę
    Na dokumencie do zapłaty powinna być wskazana konkretna osoba wzywana do uregulowania opłaty. Jeżeli tak nie jest, to możliwe że firma nie wie kto prowadził pojazd i to może być powodem odmowy zapłaty.
  3. Poproś o dowody
    Operator parkingu musi udowodnić naruszenie regulaminu, np. poprzez zdjęcia pojazdu oraz dokumentację czasu postoju oraz wskazać kierowcę.

  4. Złóż reklamację
    Jeśli uznasz, że wezwanie jest niezasadne, możesz złożyć reklamację do operatora parkingu. W piśmie podkreśl brak widoczności regulaminu, nieprawidłowe oznakowanie parkingu lub inne uchybienia. Brak złożenia reklamacji nie wyklucza dochodzenia swoich praw na drodze sądowej.

  5. Odwołaj się do przepisów
    Powołaj się na przepisy Kodeksu cywilnego oraz ochrony konsumentów, np. art. 385 dotyczący klauzul abuzywnych w regulaminach.

Czy warto skorzystać z pomocy prawnika?

Pomoc prawnika może być kluczowa w przypadku sporu z operatorem parkingu. Prawnik:

  • Zweryfikuje legalność roszczenia.
  • Przygotuje profesjonalną odpowiedź na wezwanie do zapłaty.
  • Pomoże w negocjacjach z operatorem lub reprezentowaniu Cię w sądzie, jeśli dojdzie do postępowania.

Najczęstsze błędy operatorów parkingów

Operatorzy parkingów nie zawsze działają zgodnie z prawem. Do najczęstszych błędów należą:

  1. Brak oznakowania miejsc postojowych
    Jeżeli miejsca parkingowe nie są wyraźnie wyznaczone, kierowca może mieć trudności z przestrzeganiem zasad regulaminu.

  2. Nieczytelne regulaminy
    Regulaminy umieszczone w mało widocznych miejscach lub napisane drobnym drukiem mogą być podstawą do uznania ich za nieważne.

  3. Przetwarzanie danych osobowych
    Operatorzy często próbują przetwarzać dane osobowe bez odpowiednich podstaw prawnych, co może naruszać przepisy RODO.

Kwestie związane z parkowaniem na terenach prywatnych mogą być skomplikowane, ale znajomość swoich praw pozwala uniknąć wielu problemów. Zawsze zwracaj uwagę na oznakowanie parkingu, regulamin i warunki korzystania z miejsc postojowych. Jeśli otrzymasz wezwanie do zapłaty, nie panikuj – w wielu przypadkach można skutecznie podważyć zasadność takich roszczeń. W takiej sytuacji operator parkingu wystąpi do sądu nakazowe o wyegzekwowanie tej opłaty. Po otrzymaniu wyroku nakazowe należy złożyć odwołanie. W takim przypadku firma musi się złożyć pozew do sądu rejonowego wraz ze wszystkimi dowodami, gdzie odbędzie się normalne postępowanie sądowe. Najczęściej takie procesy sądowe operatorzy parkingowi przegrywają.

Oczywiście nie pozywa się właściciela pojazdu a kierującego, dlatego dane z CEPIK-u są niewystarczalne aby ukarać właściciela. To na zarządcy parkingu ciąży ciężar udowodnienia, że wskazana osoba kierowała pojazdem. Przy czym istotny jest fakt prawidłowego oznakowania parkingu znakami pionowymi i poziomymi. Brak któregoś z oznaczeń dyskwalifikuje taki parking z pobierania opłat. Jest wiele wyroków, które to potwierdzają. A to oznacza że organizator parkingu musi działać w granicach prawa, a wszelkie jego uchybienia powodują nieważność stosowanych opłat i brak możliwości w ich egzekwowaniu.

W razie wątpliwości skonsultuj się z prawnikiem lub skorzystaj z gotowych wzorów pism, które pomogą Ci odpowiednio zareagować na wezwanie. Skontaktuj się z nami już dziś, aby uzyskać profesjonalną pomoc i ochronić swoje prawa!

Opłata za brak biletu pod Lidlem czy Biedronką

Opłata za brak biletu parkingowego

Czy trzeba płacić "mandat" za brak biletu parkingowego pod marketem?

Jak anulować "mandat" za parkowanie pod sklepem?

Data aktualizacji: 14.10.2024

O Prawonet.pl

Posiadamy największą bazę adwokatów, bazę radców prawnych wraz z bazami notariuszy i radców prawnych. Nasza wyszukiwarka adwokatów, wyszukiwarka radców prawnych zawiera nazwiska około 70 tysięcy prawników.

Prawonet działa ze społecznym dowodem słuszności. Nasi Klienci zaufali nam i dzięki temu łatwo nawiązują kontakt z każdym prawnikiem w naszej wyszukiwarce.

Prawniku zadbaj o swoją widoczność. Zadbaj o więcej klientów. Zadbaj o swój sukces.

Polecane

Usługi Prawonet.pl
Wyszukiwarka Prawonet.pl
  • baza adwokatów
  • baza radców prawnych
  • baza doradców podatkowych
  • baza notariuszy
Opinie o prawnikach:
  • opinie o adwokacie
  • opinie o doradcy podatkowym
  • opinie o notariuszu
  • opinie o radcy prawnym
Wizytówki prawników:
  • strona adwokata
  • strona radcy prawnego
  • strona notariusza
  • strona doradcy podatkowego